Närvarande där du är

2011-11-13 - 14:27:00 / Kärlek

Om jag vill lyckas
med att föra en människa mot ett bestämt mål
måste jag först finna henne där hon är
och börja just där

Den som inte kan det
lurar sig själv
när han tror att han kan hjälpa andra

För att hjälpa någon
måste jag visserligen förstå mer än vad hon gör
men först och främst förstå det hon förstår
Om jag inte kan det
så hjälper det inte att jag kan eller vet mera

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan
så beror det på att jag är fåfäng och högmodig
och egentligen vill bli beundrad av den andre
i stället för att hjälpa henne

All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet
inför den jag vill hjälpa
och därmed måste jag förstå
att detta med att hjälpa inte är att vilja härska
utan att vilja tjäna

Kan jag inte detta
så kan jag inte heller hjälpa någon......
/Sören Kirkegaard
0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: