suck

2011-01-16 - 14:15:51 / Just don't
Det här går seriöst inte, läkemedelsberäkningar suger.
csn vill dra in mitt csn för att mina poäng inte räcker till, fast jag har de poäng jag kan ha.
Tror dock det handlar om missförstånd men gör ju inte min plugg ro till ro direkt.
Hade en fin kväll med sambon igår, riktigt mys faktiskt. Gjorde inget speciellt men det behöver man ju inte göra heller.

Dra upp 1 ml Epinefrin injektionslösning av styrkan 1 mg/ml, späd lösningen med 9 ml natriumklorid.

a)      Vilken styrka får den spädda lösningen?

b)      Hur många ml motsvarar 15 µg av den spädda lösningen?


Talet jag jobbar på.... suck
1 Kommentarer
Sara

Jag tror att du kan det egentligen, det är bara det att man tror att det ska vara svårt! Det är nästan som första läkemedelsberäkningen, fast ett steg till!



Eftersom dosen du ska ge är 10 ml (9+1) är det lätt att räkna ut styrkan! Du vet att 1ml=1mg/ml, alltså är 1ml 1mg! Då är ordinationen 1mg



Sen gör du som vanligt, dividerar ordinationen med dosen. 1mg(ord.)/10ml(dos) = 0,1mg/ml



Sitter lite i samma sits som du med dålig studiemotivation av olika anledningar. Häng i.

2011-01-18 @ 16:29:06
URL: http://sawra90.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: